Un llibre de Milagros Guardia i Immaculada Lorés
Garsineu Edicions, 2013 – 244 pàg.
BIB-ID 1554187720 – CL 7.033.4 GUA
Més informació a la pàgina web de l’editor (enllaç)
El Pirineu romànic es va començar a conèixer i a valorar al principi del segle XX. En pocs anys, les esglésies que fins llavors havien conservat les decoracions, les imatges i el mobiliari acumulat al llarg dels segles, serien en bona part desposseïdes de tot allò que era susceptible de ser venut pels antiquaris. Les dues fites essencials sobre aquests fets són l’expedició de l’Institut d’Estudis Catalans a la Ribagorça i la Vall d’Aran el 1907, que va suposar l’inici de l’estudi i la publicació de l’art romànic pirinenc; i l’arrencament de les pintures murals romàniques entre 1919 i 1923 i el posterior trasllat i presentació al Museu de Barcelona. Dos dels seus protagonistes, Josep Gudiol i Cunill, membre destacat de l’expedició de 1907, i Emili Gandia i Ortega, responsable del control dels arrencaments, van deixar testimoni, fins ara inèdit, de la seva valuosa feina. Es tracta d’un primer estudi de Gudiol, redactat el mateix any 1907 sobre l’art medieval pirinenc, i dels dibuixos i anotacions de Gandia fets a peu d’obra. En presentem l’anàlisi així com un nou relat d’aquests dos moments fonamentals de la descoberta i recuperació del romànic català.
Milagros Guardia i Immaculada Lorés són professores d’història de l’art medieval a les universitats de Barcelona i Lleida, respectivament, i membres de l’Institut de Recerca en Cultures Medievals de la Universitat de Barcelona. El 1995 creen el grup de recerca Ars Picta, consolidat per la Generalitat de Catalunya des del 2005 (www.arspicta.net), que s’ocupa de l’estudi de la iconografia altmedieval i romànica. Van ser responsables del departament d’art romànic del MNAC (1987-1993) i van comissariar les exposicions L’internacionalisme de l’art romànic català (Generalitat de Catalunya, 1992) i La descoberta de la pintura mural romànica catalana: la col·lecció de reproduccions del MNAC (MNAC, 1993), i els seus respectius catàlegs. Entre les publicacions en revistes i obres col·lectives sobre la pintura i l’escultura romànica, destaquen El monestir de Sant Pere de Rodes (2002), San Baudelio de Berlanga, una encrucijada (2011), i tenen en curs un estudi monogràfic sobre Sant Climent de Taüll.