La vida pastoral als Pallars

Un llibre de Ramon Violant i Simorra
Edició d’Ignasi Ros i Fontana
Garsineu Edicions, 2001 – 427 pàg.
BIB-ID 1554182789 – CL 631.5 VIO
Més informació a la pàgina web de l’editor (enllaç)

Una bona part de l’obra de l’etnògraf pallarès Ramon Violant i Simorra (Sarroca de Bellera, 1903 – Barcelona, 1956) està dedicada a l’estudi del món pastoral, pallarès i pirinenc, sota les seves manifestacions més diverses, amb obres que se centren en l’anàlisi d’aspectes ben concrets (com per exemple l’art pastoral, la música o les malalties del bestiar) fins a obres ben generals, que ens descriuen la totalitat dels cicles anuals pastorals i multitud d’aspectes que hi van associats.
En total són, aproximadament, unes vint obres (entre articles, llibres, guies d’exposicions i obres inèdites) les que tracten, si més no, d’algun aspecte de la vida pastoral. Ara, amb la present publicació, volem per fi donar a conèixer l’obra pastoral més important de Ramon Violant, un estudi inèdit que malgrat els gairebé 60 anys que han passat des de la seva redacció és, encara avui, l’estudi de més qualitat, complet i aprofundit sobre la cultura pastoral catalana i de tot el Pirineu, La vida pastoral al Pallars, redactada per Violant entre els anys 1938 i 1945.
Aquesta importància es fonamenta en els anys en què fou redactada, en la mateixa biografia de Violant, en els seus mètodes de treball rigorosos, en la seva passió per la recerca i en el seu alt nivell d’exigència. Aquests elements han estat sovint destacats; ara, però, els podem veure mitjançant una nova perspectiva: les seves paraules, reflexions i exemples extrets d’aquesta obra inèdita, i també gràcies a altres documents inèdits.
Fragment extret de la presentació d’Ignasi Ros i Fontana

Inclou els següents continguts:
La tradició pastoral · Els pastors · El bestiar · L’habitació pastoral · Organització comunal jurídica i econòmica · La vida pastoral del bestiar xic · La vida pastoral del bestiar gros · La indústria casolana de la llet · Anecdotari i refranyer pastorals

Has llegit el llibre? Has vist la pel·lícula? Què t'ha semblat?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s