Cançons de l’Alta Ribagorça i de la Ribagorça Oriental

Un llibre d’Artur Blasco Giné
Fundació Privada Artur Blasco, 2020 – 247 pàgs.
BIB-ID 1554300966 – CL 784 BLA


Presentació

Aquest volum X, Cançons de l’Alta Ribagorça i de la Ribagorça Oriental, de l’obra A peu pels camins del cançoner, és un recull de 89 cançons i 31 cantarelles de dites i renoms de pobles, que vaig portar a terme per caserius, masies i pobles d’ambdues comarques entre els anys 1982 i 2018.

Hi participen 47 cantants informants dels 22 pobles següents: Durro, Boí, Taüll, Erill la Vall, Barruera, Llesp, Massivert, el Pont de Suert, Sarroqueta, Vilaller, Senet, Aneto, Fonchanina, Ginast, Noals, Montanuy, Vilarrué, Laspaúls, Espés de Dalt, Bonansa, Obís i la Ribera de Cornudella.

Les melodies no sempre es presenten transcrites en la tonalitat en què varen ser recollides, per tal de facilitar-ne la seva divulgació, i el 57% ho són en forma isomètrica.

Els anys 2006 i 2007 vaig fer un treball de recerca sobre el cançoner de tradició oral de la Ribagorça aragonesa en el territori comprès entre la Serra i Vall de Llauset, el Turbó, la Serra de Vallabriga, el Noguera Ribagorçana i la Serra de Berganuy, la qual edició es va portar a terme amb el suport de CEDESOR – Centro para el Desarrollo del Sobrarbe y Ribagorza, i la col·laboració dels ajuntaments de Bonansa, Laspaúls, Montanuy, Sopeira i Arén.

Aquest treball que vaig titular Pra astí n’enllà aplega 126 cançons, 3 balls tradicionals, i 18 cantarelles de dites i renoms de pobles, el 70% de les quals són cantades en castellà i el 30% restant en català.

Atès que l’Alta Ribagorça és indestriable de l’àmbit territorial anteriorment descrit, per motius culturals i de relació humana, en aquest volum X de A peu pels camins del cançoner hi he inclós algunes de les cançons i cantarelles que vaig recollir en els meus treballs de camp per aquelles contrades.

En aquestes ratlles de presentació d’aquest volum X Cançons de l’Alta Ribagorça i Ribagorça Oriental vull deixar constància del meu agraïment a l’amic Jep de Moner, de ca de Navarri de Bonansa, avui veí de Llesp, per la seva col·laboració en aquest treball com a fotògraf i per la seva imprescindible companyia en l’anar pra astí n’enllà pels camins del cançoner.

Artur Blasco
Arsèguel, 1 de març de 2019

Has llegit el llibre? Has vist la pel·lícula? Què t'ha semblat?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s