Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran, 2020 – 269 pàgs.
BIB-ID 1554300979 – CL 001 INV
Introducció
Teniu a les mans el llibre amb els texts-resum dels treballs de recerca presentats a l’onzena edició de les jornades InvesJove – Investigació i recerca a l’educació secundària a l’Alt Pirineu i Aran.
El projecte InvesJove s’adreça a l’alumnat de batxillerat dels instituts del territori de l’Alt Pirineu i Aran amb l’objectiu de potenciar la investigació i la recerca, proporcionar pautes i estratègies per dissenyar-la i posteriorment comunicar els resultats. Es contemplen diferents actuacions: xerrades-taller a cada institut sobre tècniques de comunicació oral i de redacció d’un projecte; tres jornades adreçades a l’alumnat de primer de batxillerat i a la comunitat educativa, estructurades en una conferència sobre l’elaboració de treballs científics i la presentació, per part de l’alumnat de segon de batxillerat, de les propostes respectives; finalment, la publicació d’aquest llibre amb els texts-resum de les produccions seleccionades pels centres.
En la jornada a Puigcerdà, Andrés Gregorio, enginyer multimèdia, va pronunciar la conferència Què és fer videojocs?. A la jornada de Vielha, Maria Pau Gómez Ferrer, directora de l’Archiu Generau d’Aran, va impartir la xerrada Ua hònt entara investigacion e recerca. Finalment, a la jornada de la Pobla de Segur, Maite Arilla Osuna, historiadora i membre de l’Equip d’Investigació de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social va presentar la seva recerca Interaccions entre homínids i carnívors durant el Plistocè.
Els projectes de recerca del batxillerat són el final d’un camí llarg i complex, que es desenvolupa en el marc de les activitats curriculars. El procés s’inicia amb el plantejament del tema a investigar, continua amb el treball de camp, cerca d’informació, el tractament de les dades obtingudes i la redacció de la memòria final. Tots els estudis seleccionats es publiquen, en versió resumida, per tal de donar difusió de bones pràctiques i reconèixer la importància de la feina ben feta de l’alumnat i del professorat implicat.
En aquesta edició trobareu trenta texts-resums, ordenats alfabèticament per títol. Les temàtiques són molt variades i hi ha representades totes les modalitats de batxillerat: arts, ciències, tecnologia, humanitats i ciències socials. Cal valorar que una part important de les produccions aborden temàtiques plenament pirinenques que contribueixen a reforçar la dialèctica entre l’estudiant i el territori. També s’ha de remarcar positivament la diversitat de registres i de llengües emprades com són l’aranès, el català, el castellà i el francès.
L’experiència es desenvolupa per la dinàmica col·laborativa dels equips comarcals que integren els Serveis Educatius del Departament d’Educació (Alta Ribagorça-Val d’Aran, Cerdanya i Pallars). Ha rebut el suport de l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), un organisme del govern de la Generalitat de Catalunya que treballa per al desenvolupament socioeconòmic de les comarques de muntanya i també per reforçar la seva identitat social, cultural i territorial.
El projecte InvesJove es consolida i s’enforteix per la participació dels diferents centres de secundària del territori i també per l’èxit que desperta, entre l’alumnat, la publicació dels seus treballs.
Serveis Educatius
Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l'Alt Pirineu i Aran
Inclou entre d’altres els següents treballs
- Artèmia, habitant de les Salines (Coloma Tomàs Fondevila – INS Hug Roger III)
- El bosc és viu (Pau Tolsau Pujol – INS Hug Roger III)
- Evolució de l’edificació a les Valls d’Àneu (Cristina Mailin Tizón – INS Hug Roger III)
- Tornem a obrir Llessui? (Núria de Moner Rafel – INS Hug Roger III)